Arxiepiscopologi

Juan Lario i Lancis
(1764-1777)

Fill de Torrecilla del Rebollar (Terol), on va néixer el 7 d’octubre de 1712. Va estudiar a la universitat de Saragossa, on es va graduar com a doctor en Teologia. Era un excel·lent orador, de gran pietat, virtut i saviesa. Va ser vicari de Brea i posteriorment rector de Cosuenda, bisbat de Saragossa. D’allí el va treure l’arquebisbe Francisco d’Arioa y Busto, qui va demanar al rei que el nomenés el seu auxiliar, i per aquest motiu va ser postulat i fou consagrat amb el títol de bisbe letense el 1743 (Carles Ramon Fort, España Sagrada, vol. LI, Madrid, 1879). Va servir d’auxiliar a l’arquebisbe García Manero, a la mateixa arxidiòcesi, on roman fins l’any 1764 quan el designaren per Tarragona.

Va prendre possessió de la nostra Seu el 30 d’octubre del mateix any. A Tarragona va destinar grans dispendis en benefici dels necessitats. Va acabar la capella de Santa Tecla, beneint-la solemnement el 21 de setembre de 1775, tal com descriu el llibre Memoria gloriosa y descripción festiva de las solemnes fiestas que en los días 22 a 25 de septiembre del año 1775, el cabildo y ciudad de Tarragona celebraron la colocación del brazo de Santa Tecla en su santa primada Iglesia (Barcelona, 1776), que va fer imprimir.

Va incorporar la nostra universitat a la de Cervera. Moria el 6 de setembre de 1777, i era enterrat a la capella de Santa Tecla.

Escut heràldic

Quarterat: 1r, escacat d’or i sable; 2n, de gules, un voltor que devora un corder; 3r, d’atzur, un gos passant; 4t, d’or, un arbre de sinople
(De la capella de Santa Tecla, a la Catedral de Tarragona, i de l’altar major de l’església parroquial de Torrecilla del Rebollar).