Beatificacions

MARTIRS DEL s.XX

Manuel Borràs Ferré, bisbe auxiliar de Tarragona

El servent de Déu Manuel Borràs Ferré neix a la Canonja el 9 de setembre de 1880 i és batejat al cap de tres dies. Va ser ordenat prevere el 19 de setembre de 1903 i consagrat bisbe auxiliar del Sr. Cardenal Vidal i Barraquer a la Catedral de Tarragona el 2 de juliol de 1934.

Al cap de poc temps de la seva ordenació sacerdotal va ser nomenat notari de la Cúria eclesiàstica i del Tribunal Metropolità; el 1910, confessor del Seminari; el 1914, en ser nomenat Vidal i Barraquer bisbe de Solsona, el crida com a primer secretari i canceller, i després, vicari general. A Tarragona va fundar l´Adoració Diürna, va solemnitzar la festa de Corpus i els cultes de la Catedral, en general.

La seva conducta va ser: d´infant, piadós; d´adolescent, exemplar; de seminarista, model; de sacerdot, zelosíssim; i de bisbe, sant. Era edificant per la seva pietat, especialment quan celebrava la santa missa. De caràcter senzill i humil, i amb un somriure de pau a la cara, devot del Crist crucificat i de la Mare de Déu, cada dia visitava la capella de la Mare de Déu del Claustre. Era prudent i bondadós i segur en els seus consells, d´excel·lent dot de govern, caritatiu amb els sacerdots necessitats, d´un gran esperit de sacrifici, i mai no s´acovardia davant del treball; valent a l´hora d´afrontar les dificultats i les persecucions.

Va donar suport amb molt d´entusiasme al Sr. Cardenal a l´hora d´establir l´Obra dels Exercicis Parroquials. Molt amic dels joves, en una concentració els deia: «Hem d´estar disposats a sacrificar la vida per Crist i l´Església.»

En esclatar la revolta del 36, i en oferir-se protecció al Sr. Cardenal i a ell, la va rebutjar i va dir que només confiava en el Senyor i que ell ja disposaria de les seves vides com li semblés millor. També, en preguntar-se-li si volia un vestit de seglar, va contestar amb gran serenitat: «Ni tan sols hi pensava. Si ens volen matar que sàpiguen que maten el Sr. Cardenal i el seu Bisbe Auxiliar.»

En aquells moments difícils sempre va estar al costat del Sr. Cardenal i el va acompanyar a Poblet. Quan, el 23 de juliol del 36, va ser detingut el Sr. Cardenal a Poblet, i el bisbe Borràs es va oferir per acompanyar-lo, el Sr. Cardenal li va pregar que es quedés, ja que no el demanaven, i que fes el que pogués pels fidels i per la diòcesi.

Abans de migdia del dia 24, el servent de Déu Manuel Borràs, procedent de Poblet, on havia estat detingut, va ser conduït a la presó de Montblanc.

Aquí va restar dos dies incomunicat. El Sr. Cardenal que hi era també del dia abans, tot i que ho va demanar amb insistència, no es va poder comunicar amb ell.

Més endavant, quan el Sr. Bisbe ho va poder fer amb els altres presos, sacerdots de Montblanc i laics, els animava, enfortia i edificava a tots. Resava l´ofici diví amb els sacerdots, i el rosari, a més, amb els seglars, i els feia lectures espirituals. Vivia una vida d´una gran fe i es conformava a la voluntat de Déu. Disculpava els seus botxins i acostumava a dir: «Pobrets, estan cecs, no saben el que fan; beneït sigui Déu; guanyem el cel!»

Cap a les dues de la tarda del dia 12 d´agost el van anar a buscar per emportar-se´l cap al martiri. Es va mantenir serè i en la seva bondat habitual. Es va acomiadar dels altres presos, els quals van formar un semicercle al pati de la presó. Els va beneir a tots i els va dir: «Adéu, fins al cel.» El Servent de Déu, amb aire de sant i somrient, va sortir cap al carrer. Allí el van fer pujar a dalt d´una camioneta i el van fer seure damunt d´un sac de palla. A la carretera s´hi van ajuntar més assassins i el van conduir fins uns dos quilòmetres abans d´arribar a Lilla. Aquí el van fer baixar i, a la vegada que l´invitaven a caminar endavant, li van disparar les armes de foc, mentre queia en actitud de beneir. El seu cos va ser posat damunt d´un feix de sarments i, després de ruixar-lo amb gasolina, hi van posar foc. Més tard, uns montblanquins que passaven per allí van poder veure com cremava el cadàver del Sr. Bisbe. Les restes del Servent de Déu no han pogut ser localitzades fins aquest moment.