La Mare de Déu de la Candela és vallenca i més que vallenca, ella és la Flor de febrer, de la ciutat Estel. Quan la mires fa la impressió que pren el pas, que camina amb nosaltres, com escriu el canonge Cardó, «la Mare de Déu de la Candela camina tota incendiada», irradiant llum tot al voltant. Així ve a nosaltres, portant la llum del Crist, llum de la gràcia, també llum de la glòria. Amb raó la seva festa se celebra el dia de la Presentació del Senyor, anomenada pels orientals la Festa del Trobament del Senyor amb el seu poble. Els braços de la Mare de Déu, citant un vers un poc conegut de Mn. Verdaguer, esdevenien canelobres d’or per sostenir la Llum del món. Ens unim a la pregària de la ciutat de Valls a la Mare de Déu de la Candela.

En la nit que estem vivint a causa de la pandèmia, amb el pes del confinament, encenem dins nostre la candela de la fe, que preludia la llum de la Pasqua. Acollim la llum de Crist que la Mare de Déu ens posa al cor i ajudem-nos els uns als altres. No permetem que ningú visqui en la tristesa i en la solitud. Contagiem-nos d’estimació. En l’hora present, Maria de la Candela, ens convida a mirar amunt i més enllà, cap al cel, com el campanar de Valls. Evoco la pregària ben adient de Mn. Josep M. Grau: «Verge de la Candela, advocada contra la pesta, eixampleu vostre mantell com una tenda damunt del vostre poble i quedarem preservats de tot contagi».

De l’evangeli de sant Mateu:

Vosaltres sou la llum del món. No es pot amagar un poble posat dalt d’una muntanya,  i ningú no encén una llàntia per posar-la sota una mesura, sinó en el portallànties, perquè faci llum a tots els qui són a la casa. Que brilli igualment la vostra llum davant la gent; així veuran les vostres bones obres i glorificaran el vostre Pare del cel (Mt 5,14b-16).

Meditació

Maria és la llum que el Senyor ha posat al bell mig de l’Església perquè faci llum a tots els qui són a casa. Vivim en la nit de la pandèmia que fa patir a la humanitat, fa patir els de prop i els de lluny; si la vivim sense la fe, la nit és encara més nit. Només la fe pot fer que la tristesa i la por no ens engoleixen. La llum que Maria ens dona ens il·lumina i fa que siguem nosaltres mateixos resplendents pels altres. Si som amatents els uns amb els altres el Pare serà glorificat i serem llum en el món que viu hores d’angoixa. Donem el bon testimoni de la fe i honorem el bell nom de cristians.

He estat testimoni de la valentia i decisió dels equips de Càritas de la ciutat de Reus que han atès i atenen les necessitats de les famílies i de les persones amb risc d’exclusió en aquests dies d’emergència. Els cristians en moments difícils sabem donar la talla i Déu és glorificat en ells. L’Església emmirallant-se en Maria, de la qual n’és icona, sofreix pels fills, camina al costat dels homes, lluita amb ells i els porta l’amor de Déu.

«L’Església amb Vós camina, oh Mare de Déu», canta l’himne de Mn. Pere Ribot. Maria  ens acompanya en l’aflicció, peregrina amb nosaltres i vessa incessantment la proximitat de l’Amor de Déu. Prenem amics, la llum que la Mare ens dona, a les mans, al cor i diguem amb el salmista: Vós, Senyor, em manteniu la llàntia encesa, Déu meu, claror en les meves nits (Sl 18 )

Intenció de pregària

Per la ciutat d’Igualada i pels pobles de la vall d’Òdena: que els seus habitants, per intercessió de la Mare de Déu, trobin ajuda, consol i força. També pels qui aquests dies allí han mort, que visquin en el Senyor. També pel consol dels seus familiars i amics.

Fem ara un silenci, habitat per la pregària interior i diguem el Pare nostre, l’Ave Maria i el Glòria. S’afegeix la pregària del papa Francesc.

Pregària a la Mare de Déu del papa Francesc

Oh Maria, vós resplendiu sempre en el nostre camí
com a signe de salvació i d’esperança.
Nosaltres ens confiem a vós, Salut dels malalts,
que prop de la creu vau ser associada al dolor de Jesús,
mantenint ferma la vostra fe.
Vós, Salvació de tots els pobles, sabeu de què tenim necessitat
i estem segurs que proveireu,
perquè, com a Canà de Galilea,
pugui retornar l’alegria i la festa després d’aquest moment de prova.
Ajudeu-nos, Mare de l’Amor diví,
a conformar-nos a la voluntat del Pare
i a fer el que ens dirà  Jesús,
que ha pres sobre seu els nostres sofriments
i ha carregat els nostres dolors
per conduir-nos, a través de la Creu,
a l’alegria de la Resurrecció.

S’afegeix l’antífona mariana:

Sota el vostre mantell ens emparem, Santa Mare de Déu; escolteu les nostres pregàries en tota necessitat i aparteu-nos sempre dels perills, Verge, gloriosa i beneïda.