Catedral de Tarragona, 24 d’abril de 2022

Molt estimat Poble sant de Déu. Molt estimat Sr. Degà del Capítol. Estimats mossens. Estimada Coral. Benvolgut Pare Mayol, rector del Santuari de Montserrat. Membres de l’Hospitalitat de Lourdes i de l’Apostolat de la Divina Misericòrdia.

La imatge tan coneguda de Jesús, com a bon pastor, portant al coll l’ovella ferida i perduda; l’abraçada immensa i amorosa del pare al Fill pròdig que demana perdó i, encara, la sublim frase de Jesús dirigint-se al Pare i deixant a les seves mans l’alè de vida perquè Déu li donés l’alenada definitiva d’eternitat, configuren diverses imatges per centrar-nos en el que és la Divina Misericòrdia de Déu que avui celebra l’Església. La Misericòrdia divina va ser revelada pel mateix Jesús i ens la va revelar a tots nosaltres. L’acollida de la Misericòrdia de Déu és el bàlsam que ens amoroseix el cor, a voltes castigat i endurit per les nostres obstinacions i pecats. I precisament l’Evangeli que avui hem escoltat ens ensenya que el pecat humà i el conseqüent menyspreu de Déu i de l’altre, desfiguren la imatge divina en la persona humana. Davant això la missió de Jesús és, precisament, retornar-nos d’una vegada per sempre la dignitat de fills i filles que poden dirigir-se a Déu com a Abbà, Pare. El Déu que mostra Jesucrist és Pare, pare i mare, capaç de patir per la felicitat dels seus fills, de cercar-los amb entranyes inflamades, delerós de fer-los gaudir d’Ell mateix: és el Déu de la Misericòrdia! Vet aquí que en aquest segon diumenge de Pasqua i, a l’escolta de l’evangeli de Joan i la narració de l’encontre del Ressuscitat amb els seus apòstols, se celebri el diumenge de la Divina Misericòrdia.

Precisament avui, a Roma, s’esdevé el darrer dia de l’encontre dels Missioners de la Misericòrdia, on assisteix(en) el nostre Vicari Episcopal de la Caritat, mossèn Lluís Simón i mossèn Jaume Gené, ambdós nomenats pel Papa Francesc que, l’any 2016, en proclamar l’any del Jubileu de la Misericòrdia va instituir aquest preciós servei dels Missioners de la Misericòrdia, preveres als que el Papa dóna un encàrrec especial i que, a casa nostra, són quatre, ja que als dos que he anomenat s’hi afegeixen el P. Ramon Olomí, claretià de Valls i el Pare Mario Buonanno del Santuari del Loreto. Com us dic avui en el full dominical, us demano que aprofiteu bé aquest regal del Sant Pare i ens hi acostem sabent que per mitjà d’ells és Déu qui es mostra misericordiós, que ens consola i ens encamina vers la nostra pròpia santedat. Vet aquí l’escaiença de l’Evangeli d’avui, quan Jesús, dirigint-se als deixebles, els diu: «Rebeu l’Esperit Sant. A tots aquells a qui perdonareu els pecats, els quedaran perdonats».

En aquest marc del diumenge de la Misericòrdia també avui us trobeu aquí els membres de l’Apostolat de la Divina Misericòrdia a Tarragona que avui, i després del temps de restriccions, com tantes altres iniciatives, torneu a gaudir de la Festa de la Divina Misericòrdia, tal i com va ser instituïda per Sant Joan Pau II i com es celebra en aquesta catedral des de l’any jubilar de 2008. Que la vostra espiritualitat, posada sempre al servei de la divulgació de l’Amor Misericordiós de Crist el Bon Pastor, s’apropi, mitjançant les obres i la pregària a tantes necessitats que ens colpeixen.

I encara avui, aquí a Tarragona, comencem la celebració d’una efemèride important: Els 75 anys de l’entronització de la Mare de Déu de Montserrat. L’Abadia de Montserrat ha publicat un calendari de celebracions on es detallen les eucaristies que tindran lloc a les diferents seus diocesanes. I aquestes celebracions comencen avui, aquí, en aquesta missa que celebrem. Per aquest motiu es troba entre nosaltres el P. Mayol, Rector del Santuari. En els propers mesos s’anirà celebrant a totes les catedrals de Catalunya, per simbolitzar també la voluntat d’unitat pastoral de totes les esglésies particulars que caminen plegades al nostre país. Recordem també, en aquest sentit, que dimecres vinent és la festa de la Mare de Déu de Montserrat i aprofitem l’avinentesa per felicitar de cor a totes les qui celebreu la vostra onomàstica. Per al Monestir de Montserrat i, sobretot, per als seus monjos, la celebració «és una acció de gràcies a Déu» i un «record agraït». Un homenatge que es vol fer a tota una generació que, tenint l’abadia com a símbol de fe i de país, «ens ensenya a treballar el present mirant el futur amb esperança».

No cal dir que el moment que vivim actualment és, des del punt de vista social, radicalment diferent del viscut aquell 1947, quan es va fer l’entronització i el cambril de la Mare de Déu lluí l’estat actual, però la set espiritual, la necessitat de trobar consol de l’ànima, la necessitat de Misericòrdia no s’apaga i són moltes les persones que cerquen l’escalf del cor. Si aquell any 47, just acabada la Guerra Civil, l’entronització va ser pensada des de Montserrat com a una oportunitat d’aplegar sensibilitats i formes de pensar diferents per tal de posar les bases per a un inici de guariment de ferides, perquè no avui també podem dipositar als peus de Maria el nostre desig d’un futur de pau, diàleg i enteniment entre homes i dones de la nostra terra catalana, així com de totes les religions, pensaments, races i ideologies. Hem posat la imatge de la Mare de Déu de Montserrat avui en el presbiteri i quan acabarà la celebració la retornarem solemnement al seu altar, després de resar la pregària en motiu d’aquest aniversari.

Descarregar document