En el Dia internacional de la dona Càritas vol denunciar les múltiples violències i discriminacions que les dones segueixen patint cada dia. En el seu treball continuat amb les persones més vulnerables, Càritas constata l’existència real d’aquestes situacions i el fet de menystenir les dones en l’àmbit domèstic, professional, social i eclesial.

Càritas diocesana de Tarragona insta als poders públics a desenvolupar polítiques proactives per assegurar la igualtat efectiva, l’accés a tots els drets de ciutadania i la garantia d’una protecció i assistència adequades. Al mateix temps, fa una crida a la societat, al col·lectiu dels homes molt en particular i a la ciutadania en general, perquè promogui a tots nivells actituds i comportaments de respecte, dignitat i igualtat de les dones vers els homes.

La violència masclista es manifesta de múltiples formes, que sovint es veuen «normalitzades» pels usos que sustenta la societat patriarcal. Tot i que la desigualtat ha guanyat visibilitat, no sempre en som conscients i reconeixem aquestes violències diàries suportades per les dones. L’ús arbitrari i normalitzat d’aquesta violència és la seva expressió més aberrant.

A l’arxidiòcesi de Tarragona, Càritas acompanya anualment a més de 500 dones en diferents processos d’apoderament, formació, inserció social i laboral. Mitjançant diversos projectes es detecten les situacions inhumanes, la carència de protecció real i les possibilitats d’assegurar la seva inserció social. Tot plegat fa necessari impulsar processos individuals d’escolta, recolzament i acompanyament.

Per la nostra experiència de treball amb dones en situació de vulnerabilitat, sabem que les agressions són fets profundament traumàtics, amb greus conseqüències en el seu benestar físic, psíquic i social a curt, mig i llarg termini. Fracassem col·lectivament quan no som capaços de prevenir aquestes violències ni de restaurar els danys produïts.

També en l’àmbit eclesial reclamem el tracte igualitari i no discriminatori de la dona, amb total respecte a la seva dignitat i llibertat personals. Demanem la incorporació efectiva de les dones en els processos de presa de decisió de l’església, en la seva organització i en les seves estructures de govern.

Des del nostre compromís diari en la transformació de la realitat que afecta a les dones en situacions molt precàries, fem una crida a tota la societat i als homes en particular a canviar, a denunciar les conductes masclistes que segueixen dificultant la vida diària de moltes dones, a no ser còmplices de la desigualtat i a ser agents actius en la construcció d’una societat de persones iguals i lliures de violència.

En aquest Dia Internacional de la dona, Càritas aposta per una vida sense violències, a on cada dona pugui desenvolupar la seva vida lliurament i amb autonomia, i sigui reconeguda com una persona digna i amb tots els drets que li corresponen com a tal.

Tarragona, març 2019
Càritas diocesana de Tarragona