Del 6 al 27 d’octubre s’ha celebrat a Roma una Assemblea especial del Sínode dels bisbes per a la regió Panamazònica —un territori de prop de 34 milions d’habitants dels quals més de tres milions són indígenes— amb el tema «Nous camins per a l’Església i per a una ecologia integral». L’objectiu d’aquest Sínode, en paraules del papa Francesc, ha estat trobar nous camins per a l’evangelització d’aquella porció del Poble de Déu, sobretot dels indígenes, sovint oblidats i sense perspectiva d’un futur serè.

Després de tres setmanes intenses de treball, per part dels 185 pares sinodals al costat de les 35 mares sinodals, s’ha donat a conèixer el document final on es proposa al Sant Pare la possibilitat d’ordenar sacerdots a homes idonis i reconeguts de la comunitat que tinguin un diaconat fecund i rebin una formació adequada per al presbiterat. Els pares sinodals també han reclamat que les dones «puguin rebre els ministeris del lectorat i acolitat» i la creació «del ministeri instituït de ‘la dona dirigent de la comunitat’» i la necessitat d’enfortir i ampliar els espais per a la participació del laïcat «ja sigui en la consulta com en la presa de decisions, en la vida i en la missió de l’Església» (94). Una altra de les propostes importants realitzades en aquest Document ha estat la d’incloure «el pecat ecològic», com l’acció o omissió contra Déu, contra el proïsme, la comunitat i l’ambient (82). Els pares sinodals també assenyalen que l’ecologia integral «no és un camí més que l’Església pot triar de cara al futur en aquest territori» sinó «l’únic camí possible», ja que no hi ha un altre camí viable per salvar la regió (67). Tanmateix els Bisbes expressen el seu rebuig «a una evangelització d’estil colonialista» (55) i expressen que l’Església té l’oportunitat històrica de diferenciar-se de les noves potències colonitzadores «escoltant els pobles amazònics per poder exercir amb transparència la seva activitat profètica» (15).

El ‘Pacte de les Catacumbes’ per a la Casa Comuna

Un dels moments més significatius d’aquest Sínode va tenir lloc el diumenge dia 20 d’octubre. Seguint les passes d’alguns bisbes del Concili de 1965, un grup de participants al Sínode de l’Amazones es va dirigir a les catacumbes de Domitilla de Roma. Un gest que constata que l’Església renova, al mateix lloc i amb el mateix esperit, el fort compromís signat el 16 de novembre de 1965, pocs dies abans de la clausura del Concili Vaticà II.

En el document signat, els participants al Sínode de l’Amazones recorden que comparteixen l’alegria de viure entre nombrosos pobles indígenes, habitants de ribes fluvials, migrants i comunitats de les perifèries. Amb ells van experimentar «la força de l’Evangeli que funciona en els més petits (…) La trobada amb aquests pobles ens crida i ens convida a una vida més senzilla de compartir i gratuïta». Els signants del document es comprometen a «renovar l’opció preferent per als pobres», a abandonar «qualsevol tipus de mentalitat i actitud colonial», per anunciar «la novetat alliberadora de l’Evangeli de Jesucrist». «Conscients de la nostra fragilitat, la nostra pobresa i petitesa davant de grans reptes tan grans i greus ens confiem a l’oració de Església», expressa el text.

«És possible mirar la realitat d’una manera diferent»

El papa Francesc va presidir el diumenge dia 27 d’octubre l’eucaristia de cloenda del Sínode. En l’homilia va recordar que en el Sínode han tingut «la gràcia d’escoltar les veus dels pobres i de reflexionar sobre la precarietat de les seves vides, amenaçats per models depredadors de desenvolupament». «I tanmateix», va afegir, «precisament en aquesta situació, molts ens han testimoniat que és possible mirar la realitat d’una manera diferent, acollint-la amb les mans obertes com un do, habitant en la creació no com un mitjà per a ser explotat sinó com la casa que hem de custodiar, confiant en Déu».

Tota la informació relativa al Sínode es pot trobar al web www.sinodoamazonico.va