Aquest dissabte, dia 18 de setembre, s’ha celebrat una nova sessió del Consell Pastoral Diocesà al palau episcopal.

L’arquebisbe Joan ha recordat als membres del Consell Pastoral la seva vocació de servei a l’Església que peregrina a Tarragona, amb el reconeixement que vivim en un curs que «es preveu intens» i que estarà marcat per la fase diocesana del Sínode convocat pel Sant Pare. Aquesta fase s’obrirà el proper diumenge dia 17 d’octubre en el marc d’una pregària de Vespres a la Catedral on es farà, també, l’enviament diocesà dels agents de pastoral. Al mateix temps, va fer saber que aquest mateix dia 17 d’octubre es lliurarà la seva nova Exhortació pastoral sobre la comunió i la sinodalitat. Aquest document recollirà el treball sinodal que es demana des de Roma i la seva reflexió pastoral.

Segons va explicar l’arquebisbe Joan, el treball del Consell Pastoral Diocesà per aquest curs estarà determinat per aquest treball sinodal tenint en compte les cinc prioritats diocesanes que s’han establert i vetllar per l’aplicació de les propostes de la Comissió diocesana per a fer front als efectes de la pandèmia.

Finalment, el Sr. Arquebisbe va recordar que, a l’escolta de l’Esperit, ens cal actuar sempre amb esperit de servei i humilitat, amb esperit d’escolta i acceptació malgrat les nostres diferències i sentint-nos membres de la nostra Església diocesana.

Seguidament, i després del treball fet per les comissions dels cinc àmbits pastorals del CPD, Mn. Joan Àguila, vicari de la pastoral, va exposar les cinc prioritats diocesanes que marcaran el treball pastoral d’aquest curs 2021-2022. Aquestes prioritats són el fruit de l’anàlisi de la realitat fet per les consells parroquials, arxiprestals i diocesans, a més de les delegacions, secretariats i comissionats a partir de les dotze actituds descrites en l’Exhortació pastoral L’Esperit fa jove l’Església.

1. La formació i capacitació dels laics (àmbit del creixement i la vivència de la fe):

Aquesta capacitació ha d’afavorir que els laics puguin assumir responsabilitats pastorals a tots els nivells. Per a fer-ho possible cal que ser conscients d’aquesta necessitat formativa, garantir que arribi a tothom i fer-la accessible a tot el territori. Es veu necessària, també, la creació d’un espai virtual on poder compartir experiències i accions realitzades.

2. Generar experiències de fraternitat (àmbit de la fraternitat):

La millor invitació per a descobrir el Crist viu ha de ser la invitació: «Vine i ho veuràs», potenciant activitats de convivència, organitzant espais de trobada i creant petites comunitats d’ajuda mútua. El primer pas per aconseguir això és que cada persona se senti valorada pels seus talents.Resulta necessari tenir un banc de recursos per a compartir les diferents experiències i accions que han estat reeixides i adequar els espais parroquials per oferir activitats d’acolliment, consol, acompanyament, convivència, etc.

3. Aconseguir nou voluntariat actiu (àmbit de la caritat):

Per arribar a aquest objectiu cal saber donar resposta davant l’ambient advers d’una societat secularitzada en la qual no està ben vist identificar-se com a cristià. El consumisme i la comoditat també són aspectes que cal afrontar per tal d’arribar a assolir aquest objectiu.Cal un reciclatge i adaptació conceptual i metodològica dels voluntaris actuals, així com la recerca de possibles nous voluntaris tot acollint-los correctament i afavorint la seva integració. És absolutament necessari el treball coordinat en sinodalitat, fent-ne divulgació a tots els nivells i portant-ho a la pregària.

4. Tenir cura de les celebracions per tal que brolli vida i vocacions (àmbit celebratiu):

Una primera situació que cal superar per assolir aquest objectiu és la passivitat i la poca participació d’una gran majoria dels fidels. Si hi ha poca connexió de la litúrgia amb la vida de la comunitat, això també va en detriment de l’objectiu proposat. Caldrà reforçar la comunicació entre les diferents comunitats i les entitats diocesanes o arxiprestals, i formar equips de persones que vetllin la litúrgia en tots els seus aspectes amb un coordinador/a que ho gestioni i que no per força ha de ser el mossèn.

5. Motivar als laics i laiques per tal que evangelitzin (àmbit de l’evangelització):

La comissió que ha treballat l’àmbit de l’evangelització s’ha proposat com a prioritat fomentar accions que sensibilitzin i motivin als laics per tal que se sentin protagonistes de l’acció evangelitzadora en diàleg amb la cultura.Per a dur a terme la tasca evangelitzadora calen locals adequats amb l’equipament necessari per a donar resposta a les necessitats dels no-creients o allunyats que volem acollir i acompanyar. Un espai que també cal vetllar és l’espai virtual. Per això ens cal un lloc web on els no-creients puguin trobar tota la informació necessària per poder iniciar el seu procés de fe.

Cal formar els laics i alliberar-los —afavorint la dedicació exclusiva— per tal que puguin evangelitzar a temps complet, sense complexes i entrant en diàleg amb la cultura i el món de les perifèries existencials.

Aquestes prioritats han estat presentades aquest dilluns, dia 20 de setembre, al clergat diocesà en la jornada de formació mensual i, en breu, es faran arribar a totes les parròquies i comunitats.