El projecte Done, un sistema electrònic de recollida de donatius a les esglésies, és una iniciativa del Banc de Sabadell, arran de les converses mantingudes entre els responsables de la direcció d’institucions religioses del banc amb els responsables de l’economia dels diferents bisbats d’Espanya.

Després de l’estudi i anàlisi dels diferents sistemes utilitzats per altres diòcesis d’altres països s’ha acordat que la forma més adequada i còmode per la recepció d’aquests donatius és aquest sistema electrònic. Amb l’objectiu d’adaptar-se als temps actuals es pretén substituir els actuals faristols de recollida de monedes per aquest nous que permeten realitzar aportacions mitjançant targeta, telèfon o qualsevol altre mitjà adaptat al pagament electrònic. No obstant, si el donant ho prefereix podrà seguir fent l’aportació amb efectiu ja que el faristol disposa d’un calaix per monedes i/o bitllets.

L’operativa és molt senzilla i àgil, simplement s’ha de prémer quina és l’aportació escollida entre les quatre alternatives definides per cada bisbat, i procedir al pagament mitjançant targeta o qualsevol altre mitjà.

L’import màxim actual és de 15 euros i el mínim són 2 euros. Es preveu que l’aportació màxima es pugui ampliar fins els 50 euros, però està pendent d’aprovació a nivell europeu.

Les aportacions voluntàries dels fidels, en forma de col·lectes parroquials, suposen un 20% del pressupost de l’Església diocesana de Tarragona.

Actualment, arreu de l’estat, s’ha implementat en catorze diòcesis, entre les quals hi ha dues a Catalunya, Terrassa i Tarragona. Ara mateix, a l’arxidiòcesi, el faristol electrònic està instal·lat a la Catedral i, en breu, hi serà a quatre parròquies més del bisbat.

Compromís de transparència i bones pràctiques

Aquest sistema permet dotar d’una major transparència i control en el cobrament de les col·lectes o donatius que es realitzen en les esglésies donat que els diners queden abonats directament en el compte corrent de cada parròquia.

Després de la posada en marxa de l’Oficina de transparència de la Conferència Episcopal Espanyola l’any 2016, i de la implementació progressiva arreu dels bisbats de Catalunya, la gran fita arriba a finals de 2018 amb la publicació de la primera Memòria d’activitats de l’Església a casa nostra. A més, s’inicien totes les actuacions necessàries per aplicar el manual de bones pràctiques pel que fa al blanqueig de capitals, amb una correcta identificació dels donatius rebuts i una atenció especial a qualsevol entrada que no compleixi amb els criteris establerts.