La història del Museu Diocesà de Tarragona, des dels seus inicis fins al dia d’avui, ha estat recollida en una publicació que porta per títol «El Museu Diocesà de Tarragona. Fortuna i adversitat d’una institució centenària». Un dietari exhaustiu escrit per una de les persones que més coneix el Museu, la Dra. Sofia Mata de la Cruz, l’actual directora, la qual també va ser documentalista i convervadora d’aquest Museu. Amb aquestes paraules, Mn. Manuel M. Fuentes, director de l’Arxiu Capitular, de l’Arxiu Històric Arxidiocesà de Tarragona i de la Biblioteca del Seminari, definia el llibre en l’acte de presentació celebrat el dia 1 d’octubre, a la sala d’actes del Centre Tarraconense El Seminari.

La publicació, dedicada especialment a tots aquells que van destinar temps i esforç per a mantenir la unitat i la continuïtat en la missió encomanada, relata la marxa de l’Església arxidiocesana i s’estructura a partir de dos eixos: els pontificats dels diferents arquebisbes i dels directors que han estat al capdavant del Museu Diocesà. Seguint aquesta mateixa construcció, Mn. Fuentes, que va relatar les vicissituds però també els moments de màxim esplendor d’aquesta institució diocesana al llarg de la seva història, va reclamar la necessitat d’un espai digne per al Museu, «com el que mereix», tot lloant la tasca del Museu en la seva missió de salvaguardar el patrimoni, «el que sempre s’havia proposat», malgrat totes les dificultats a les que ha hagut de fer front.

Per la seva part, l’autora del llibre, al Dra. Sofia Mata, va agrair l’ajuda de tots aquells que han fet possible l’edició d’aquesta obra i, en especial, als seus antecessors en el càrrec, «perquè no van defallir fent del Museu una institució ben viva i reconeguda en l’àmbit cultural», va dir.

Arquebisbe Joan: «Al darrere de cada objecte hi ha una comunitat que creu, espera i estima»

Com a cloenda de l’acte, el Sr. Arquebisbe, Mons. Joan Planellas, va mostrar paraules d’agraïment a l’autora per la seva tasca ingent i també als bisbes, preveres, religiosos i laics que han vetllat per la defensa i custòdia del patrimoni eclesial.

L’arquebisbe Joan va destacar la tasca del Museu en la salvaguarda del patrimoni de les parròquies, «un llegat que és l’expressió de la memòria històrica», va destacar. «També ha esdevingut un espai testimonial de fe i pregària humil de l’arxidiòcesi. Al darrere de cada objecte hi ha una comunitat que creu, espera i estima», va dir. L’arquebisbe Joan va manifestar, a més, que el patrimoni més important de l’Església és la fe i que sempre cal cercar la noble bellesa fugint del luxe i l’ostentació.

L’acte també va comptar amb la intervenció del delegat dels Serveis d’Assistència al Ciutadà de la Diputació de Tarragona, Sr. Joan Josep García, entitat que ha subvencionat l’edició d’aquest volum. García, que va manifestar el suport de la Diputació de Tarragona al món cultural de casa nostra, va qualificar aquesta obra cultural i patrimonial d’imprescindible per il·lustrar la història de l’arxidiòcesi.