Aquest dissabte, dia 22 de desembre, el poble Figuerola del Camp ha viscut el moment àlgid d’aquestes festes extraordinàries iniciades el passat dia 14, la celebració de la Coronació canònica de la Mare de Déu de l’Esperança presidida pel Sr. Arquebisbe, Mons. Jaume Pujol.

Feia més de vint anys que a l’arxidiòcesi no se celebrava una Coronació canònica. Per aquest motiu el temple parroquial de Sant Jaume Apòstol de Figuerola del Camp s’ha omplert per a presenciar aquest moment històric. La missa ha estat concelebrada pel vicari general de l’arxidiòcesi, Mn. Joaquim Fortuny; el rector de la Parròquia, Mn. Jordi Sánchez; el vicari episcopal de l’Alt Camp, Mn. Joan Miquel Bravo i l’arxiprest de l’Alt Camp, Mn. Joan Àguila així com també pels exrectors del poble i d’altres preveres. Les autoritats assistents han estat nombroses entre els quals hi havia els dos majorals, Srs. Albert Oliva i Joan Anton Aubia; l’alcalde de Figuerola del Camp, Sr. Josep Sans Ferré; el president de la Diputació de Tarragona, Sr. Josep Poblet; el delegat del Govern de la Generalitat de Catalunya a Tarragona, Sr. Òscar Peris; el director general d’Afers Religiosos de la Generalitat, Sr. Marcel·lí Joan; el director dels Serveis Territorials de Cultura de la Generalitat a Tarragona, Sr. Jordi Agràs, entre d’altres.

«Aquesta corona representa les vostres esperances i pregàries»

Aquesta ha estat la primera Coronació canònica que Mons. Jaume Pujol ha fet des que és arquebisbe, tal i com ho ha expressat en el moment de l’homilia. «Com us he escrit en el Full Dominical, aquesta devoció a la Mare de Déu va fer que el vostre rector, amb la seva empenta, mobilitzés la Confraria de la Mare de Déu de l’Esperança, l’Ajuntament i moltes entitats, així com tota la població de Figuerola. Recordo que l’any passat vam enviar a Roma la petició per aquesta Coronació amb prop de dues mil signatures i el papa Francesc, sensible a la demanda, va aprovar aquesta celebració», ha explicat. El prelat també ha subratllat que «aquesta Coronació és d’alguna manera la “coronació” de la devoció secular de tantes generacions que teniu a la Mare de Déu sota l’advocació de l’Esperança [..] i portarà molt de bé al vostre poble. Aquesta corona representa les vostres esperances i pregàries». «Que en aquests temps convulsos la Mare de Déu ens doni esperança, que ens porti a viure amb goig i pau aquest final d’Advent i les festes de Nadal», ha afegit.

Seguidament, el Sr. Arquebisbe ha imposat la corona a la Mare de Déu, que ha estat ofrenada per part de les noies i dones del poble que porten el nom de Maria de l’Esperança. Aquest moment de la coronació ha estat aplaudit per tots els presents i ha donat pas a la interpretació de l’himne de la Coronació, amb lletra i música de Josep-Enric Peris, i interpretat per la Capella de Cantors i l’Escolania de la Congregació de la Puríssima Sang de Nostre Senyor Jesucrist de Reus, que ha sostingut els cants de tota la celebració. També s’hi ha sumat el repic de campanes, en senyal de joia i alegria.

La corona, cisellada per l’orfebre tarragoní Joan Serramià, té com element principal el nom i l’escut de Figuerola del Camp i s’ha volgut agafar la idea dels pàmpols de figuera com a element que corona la imatge. L’altre element que també forma part de la joia són les avellanes, presents a l’aurèola, per ser un dels principals conreus del municipi i per la seva connotació històrica ja que després de la Guerra Civil els vilatans van pagar el nou cambril amb sacs d’avellanes. La corona ha estat sufragada en la seva totalitat pel poble de Figuerola mitjançant una exitosa subscripció popular realitzada des de principis d’any.

Moments abans de cloure la celebració, Mn. Jordi Sánchez, rector de la Parròquia, ha agraït l’esforç i implicació de totes les persones del poble, dels majorals, de l’Ajuntament i la Diputació i moltes altres entitats. També ha tingut present aquelles persones que no han pogut assistir-hi i ha destacat com a actes entranyables d’aquestes festes la caminada popular a Miramar, la visita als malalts i gent gran i aquesta celebració de Coronació. El cant dels nous Goigs, recollits en una nova edició per part dels Gogistes Tarragonins amb la col·laboració de la Confraria de Nostra Senyora de l’Esperança, han finalitzat l’Ofici.

Restitució de la Confraria de Nostra Senyora de l’Esperança

Amb motiu d’aquesta gran celebració, i amb la voluntat de crear un espai que preservi el llegat d’aquestes festes, s’ha restituït la Confraria de Nostra Senyora de l’Esperança, documentada, almenys, des de 1680 amb els primers majorals. L’entitat, amb més de 338 anys d’història, ressorgeix enguany amb la voluntat de projectar i mantenir viva la devoció entorn la Mare de Déu de l’Esperança.

Galéria fotogràfica»