Seguint el procediment establert pel Codi de Dret Canònic (cànon 401) un bisbe diocesà en complir els setanta-cinc anys d’edat «és pregat que presenti la renúncia del seu càrrec al Summe Pontífex, el qual, després de sospesar totes les circumstàncies, proveirà».

Segons aquest protocol, l’arquebisbe metropolità de Tarragona, Mons. Jaume Pujol, en complir aquest divendres, dia 8 de febrer, els setanta-cinc anys d’edat ha de presentar la seva carta de renúncia posant a disposició del Sant Pare el seu càrrec.

Preveient la proximitat de l’edat de jubilació, moltes vegades abans de la mateixa s’inicia el procés de provisió de la seu que quedarà vacant. Pertoca a la Nunciatura Apostòlica de cada país, encapçalada pel Nunci, iniciar una sèrie de contactes amb els bisbes de la Conferència Episcopal Tarraconense, alguns dels membres de l’Església diocesana i també amb la Conferència Episcopal Espanyola.