Un any més els diversos representants de les confessions cristianes a l’arxidiòcesi s’han citat, aquest dimecres dia 22 de gener, a l’església parroquial de Sant Pau de Tarragona amb motiu de l’Octavari per a la unitat dels cristians que s’escau cada any del 18 al 25 de gener.

Convocats pel Secretariat diocesà de relacions interconfessionals, que encapçala Mn. Rafael Serra, aquest any hi va assistir el reverend Narcís de Batlle, pastor de l’església evangèlica del Salvador a Reus; el reverend Rafael Arencón, de l’Església Espanyola Reformada Episcopal —comunió anglicana—; el prevere encarregat de la comunitat ucraïnesa de ritu grecocatòlic de l’arxidiòcesi, el P. Volodymyr Sabat; el Sr. David Baltaretu, representant de l’Església ortodoxa romanesa; i el Sr. Arquebisbe, Mons. Joan Planellas. La pregària també va comptar amb la participació del rector de la parròquia, Mn. Joan Cañas, el qual va donar la benvinguda a tots els presents.

La pregària es va iniciar amb la introducció per part de Mn. Rafael Serra, director del Secretariat diocesà de relacions interconfessionals, el qual va expressar que «l’amor de Déu mai és divisible i que Déu estima cada una de les esglésies».

La lectura del passatge bíblic dels Fets dels Apòstols (Ac 27,18—28,10) que relata l’episodi del naufragi de l’apòstol Pau en el seu viatge cap a Roma i com els habitants de l’illa de Malta els van tractar «amb una humanitat poc corrent», va inspirar la posterior intervenció dels  representants allí congregats.

El reverend Narcís de Batlle, a partir d’aquest text bíblic, va destacar la gran humanitat i bellesa que s’expressa en aquest passatge del Nou Testament. «La nostra vida és també com un viatge, amb moments dolços, plens d’experiències de comunió, i d’altres no tant, però tots fem camí cap a la plenitud», va dir. Per la seva part el reverend Rafael Arencón va relatar l’acollida viscuda al Marroc per part de la família d’un jove que forma part d’un dels projectes que impulsen a Reus amb la infància. «Tenen motiu d’enyorança per tenir el seu fill lluny de casa però van celebrar que nosaltres fóssim allí. Tampoc nosaltres estem junts però tenim molts motius de celebració perquè tots som fills de Déu», va expressar.

El teòleg David Baltaretu va fer una lectura metafòrica del passatge bíblic llegit veient l’Església com la nau, l’apòstol Pau i els mariners com els membres vius de l’Església i la mar com la societat actual, sovint tumultuosa i confrontada amb la mateixa Església. Sobre l’ecumenisme va dir «que anem per bon camí i que ens hem d’ajudar entre les diferents confessions». També va subratllar l’interès i la bona relació del papa Francesc amb els representants d’altres confessions, com ara la seva, l’ortodoxa romanesa.

El Sr. Arquebisbe va tancar els parlaments apel·lant a la coneixença mútua i a la contemplació del rostre de l’altre com a pas fonamental per a la unitat. Mons. Planellas també va ressaltar la importància de llegir i viure el contingut de la Paraula de Déu en la pròpia vida cristiana, com assenyala el Concili Vaticà II. «En aquest sentit la resta de confessions ens han donat grans lliçons», va dir. «També el Concili Provincial Tarraconense va dedicar tota una part dels seus debats a la paraula de Déu, com a font de la vida de l’Església i apuntava que no hi pot haver evangelització sense el testimoniatge que necessita com a condició la unitat».