Durant els dies 1 i 2 de novembre l’arxidiòcesi ha acollit les relíquies de santa Bernadette, concretament a Tarragona i Reus. Fins el proper dia 27 de novembre seran a Catalunya visitant les diferents diòcesis catalanes.

Les relíquies van ser acollides durant el matí del dia 1 de novembre, solemnitat de Tots Sants, a la Catedral. A la tarda es van poder venerar a l’església de Sant Antoni de Pàdua de Tarragona i, seguidament, van ser traslladades a l’església parroquial de Sant Francesc d’Assís de Tarragona on van romandre tota la nit fins a primera hora del matí.

El dia 2 de novembre, commemoració de tots els Fidels Difunts, les relíquies van ser portades a l’església parroquial de La Puríssima Sang de Reus on van romandre fins a la tarda.

Aquest any 2019 ha estat declarat l’Any de santa Bernardette en celebrar-se els 175 anys del seu naixement i el 140è del seu traspàs. Amb motiu d’aquesta commemoració quaranta-vuit diòcesis espanyoles estan acollint fins a mitjans del proper mes de desembre les seves relíquies amb l’objectiu d’apropar la figura d’aquesta santa a totes aquelles persones que per diverses circumstàncies no poden pelegrinar al Santuari de Lourdes.

Santa Bernadette i les aparicions de la Mare de Déu

Bernardette de Soubirous (1844-1897) era la primogènita d’un matrimoni pobre de la petita població de Lourdes, als Alts Pirineus, a França. Quan tenia catorze anys, mentre recollia branquillons amb la seva germana i una amiga a prop de la gruta de Masabielle, va rebre la visió «d’una jove senyora» que li demanava la construcció d’una capella en aquell indret.

Entre l’11 de febrer i el 16 de juliol de 1858 tingueren lloc diverses aparicions. Durant aquells mesos rebé diversos missatges convidant a la pregària, conversió i la penitència i per indicació d’aquella «senyora» descobrí a la roca una font d’aigua per rentar-se i purificar-se.

Aquestes visions ben aviat van ser conegudes, generant devoció en molts i desconcert en altres, i quan va preguntar com es deia aquella senyora, ella es va identificar com la Immaculada Concepció. Davant d’aquesta situació les autoritats eclesiàstiques van iniciar una investigació que confirmà l’any 1862 l’autenticitat de les aparicions de la Mare de Déu. A partir d’aleshores les peregrinacions s’incrementaren molt, es va construir una capella i posteriorment altres temples, i s’han promogut peregrinacions amb malalts gràcies a les hospitalitats erigides a la major part de les diòcesis.

S’han pogut autenticar després d’exàmens mèdics i científics un bon nombre de miracles i de guaricions de malalts. Bernardette va ingressar posteriorment en el convent de les Germanes de la Caritat de Nevers on va morir l’any 1897. El papa Pius XI la va canonitzar l’any 1933.