A l’estimat germà Joan Planellas i Barnosell

Beneït el qui ve en el nom del Senyor.

Les portes d’aquesta Catedral metropolitana s’han obert per acollir el qui el sant pare Francesc ha designat com a arquebisbe metropolità en aquesta seu. Amb tot amor i respecte us dic: «Sigueu benvingut, arquebisbe electe Joan, en la que serà des d’ara la vostra Catedral, preneu-ne possessió.»

La ciutat de Tarragona i l’arxidiòcesi us dona cordial benvinguda, us saluda amb una abraçada de comunió i us rep com a pare i pastor en aquesta Catedral primada.

Us acull la porció del poble de Déu que mira des de les muntanyes del Tallat fins al mar i des del Priorat fins al Penedès. Hem pregat per vós i ja us estimem.

Aquesta Catedral, primada i metropolitana, amb santa Maria posada in altum, flanquejada per sant Pau apòstol i per la protomàrtir santa Tecla, conté tota la bellesa de la tradició eclesial de la santa Església de Tarragona.

L’Evangeli que vingué de l’Orient, resplendeix des d’aquí cap a l’Occident per la predicació de l’apòstol Pau, que plantà l’Església en aquesta terra a la vora del mar per on arribà l’Evangeli.

És una Església que ben aviat escriurà la bella pàgina del martiri de sant Fructuós i dels sants diaques Auguri i Eulogi. És la seu dels sants bisbes Oleguer i Pròsper, ornada als nostres dies pel martiri del bisbe Manuel Borràs i els seus companys preveres, també pel martiri del cor del benamat cardenal Vidal i Barraquer.

És tota la comunió eclesial que us rep com a pare i pastor. En vós troba una anella més de la mil·lenària successió apostòlica i es realitza la promesa de sant Fructuós: «No us mancarà pastor.»

Ara, per la imposició de les mans dels germans bisbes i la pregària de la fe, sereu incorporat al col·legi apostòlic i regireu aquesta Església. Per l’ordenació episcopal, que és la plenitud del sacerdoci ministerial, el Senyor mateix fa do de la vostra persona a aquesta Església i esdeveniu per ella un do del Senyor ressuscitat. Avui, amb sentors d’una nova Pentecosta, tots en donem gràcies a Déu Trinitat.

Tenim la certesa de la vostra pregària i del vostre amor pastoral que serà donat a tots, i sabem que caminareu al davant del vostre ramat guiant-lo envers el Regne, però que caminareu també al darrere perquè ningú dels qui el Senyor us ha donat no es perdi. I caminareu també al nostre costat com a germà, amic, i mestre.

La plenitud del sagrament de l’orde que avui rebreu us donarà la gràcia de l’Esperit Sant per il·luminar el camí de la fe en la vida de l’Església en el nostre temps. La vostra saviesa teològica l’exercireu ara com a mestre de la fe pel poble de Déu, i sereu bisbe de tots, perquè també es realitzi en vós la paraula de l’Apòstol: «M’he fet tot en tots» (1Co 9,22), també pels pobres i els desvalguts.

L’Església de Tarragona comparteix la mateixa hora de les Esglésies d’Europa, amb molts reptes i mancances. Ella, però, conserva com a do més gran la fe, més preciosa que l’or (cf. 1Pe 1,7) i una esperança ancorada en l’amor de Déu, aquella esperança «que no enganya perquè Déu, donant-nos l’Esperit Sant, ha vessat el seu amor en els nostres cors» (Rm 5,5).

No us mancarà l’afecte i la pregària de tot el poble de Déu. Tampoc us mancarà la col·laboració pastoral del presbiteri diocesà que en vós forma una sola persona. També dels diaques i dels religiosos i religioses.

Us acullen els germans bisbes de les Esglésies de la Tarraconense, ells i els seus antecessors sempre han honorat aquesta seu metropolitana. Per la seva tradició sinodal que arriba fins als nostres dies té una vocació de servei i de comunió.

Expresso també l’alegria profunda i íntima del meu cor: La providència de Déu ha volgut que durant gairebé quinze anys hagi servit aquesta Església. Déu sap que ho he fet amb pregària i amor, i ara és un honor donar-vos la benvinguda i deixar a les vostres mans aquest ramat que el Senyor em va encomanar en el seu moment. Us passo, doncs, amb goig, el relleu.

El meu cor quedarà sempre vinculat a aquesta estimada arxidiòcesi, tingueu la certesa de la meva pregària i del meu afecte. Manllevo les paraules del Ritual: «Que Déu mateix dugui a bon terme aquesta obra bona que ha començat en tu.

† Jaume Pujol Balcells