Catequistes d’arreu de Catalunya i les Illes Balears han rebut aquest cap de setmana, del 15 al 17 de novembre, al Seminari de Vic, una formació específica per implementar la nova proposta catequètica del Secretariat Interdiocesà de Catequesi de Catalunya i les Illes Balears (SIC).

Què poden fer els catequistes si els infants, els joves i les famílies els arriben sense experiència de fe? Què passa quan la catequesi es converteix en una activitat extraescolar més? Poden seguir les sessions els més petits amb un baix nivell de lectoescriptura? Què cal fer perquè pares i mares i el conjunt de la comunitat parroquial s’impliquin en la catequesi? I si participen poc a missa? Tenen dificultats els catequistes per gestionar tots sols els grups d’infants? Potser falten catequistes? Aquests són les principals dificultats que afronta la catequesi avui dia segons l’equip de responsables del SIC.

Recursos per impulsar un nou itinerari catequètic

La trobada d’enguany, la 12a edició, ha posat l’accent en dotar de recursos aquests agents de catequesi perquè liderin en les seves comunitats cristianes una nova proposta catequètica. El bisbe auxiliar de Barcelona i delegat de la Catequesi per la Conferència Episcopal Tarraconense, Mons. Antoni Vadell, i el director del SIC i prevere de l’Arquebisbat, Mn. Joan Àguila, van presentar divendres a la tarda els fonaments teòrics d’aquest nou itinerari.

«En el fons, es pretén una renovació pastoral que impliqui tota la comunitat i que sigui generada des de l’impuls de la catequesi», explica Mn. Joan Àguila. Fruit d’un treball de reflexió interna, el nou projecte vol oferir un camí cristià de llarg recorregut i incorporar les famílies en l’experiència de la fe. La proposta no descuida l’àmbit comunitari d’aquí el lema de les jornades: ‘La Catequesi al cor de la comunitat’ ni tampoc la renovació dels materials de treball, que estaran disponibles per primavera. De fons es busca superar la transmissió teòrica i formal d’uns continguts religiosos per propiciar la coneixença íntima de Jesús. La primera jornada es va cloure amb una vetlla de pregària a càrrec del grup de música Worship.cat i l’exposició del Santíssim.

Durant el matí de dissabte els participants es van posar a la pell dels infants i les famílies, amb una sessió pràctica de catequesi, específica per a cada públic, i la formació de dissabte a la tarda va comptar amb deu tallers especialitzats. La formació també va facilitar recursos, estratègies i dinàmiques per acompanyar equips, iniciar l’encontre catequètic, procurar l’atenció individualitzada, exposar continguts bíblics i catequètics, acollir les famílies i acompanyar-les en la fe, proposar la pregària a infants i adults, acollir la diversitat o integrar infants i famílies en la celebració dominical. Finalment, la jornada de diumenge va comptar amb el testimoni d’un exemple d’implicació de la comunitat parroquial a la catequesi a la Catedral de Vic on després hi van celebrar l’eucaristia.

Perfil dels catequistes

A Catalunya i les Illes Balears es calcula que mig miler de persones dediquen voluntàriament una part del seu temps a transmetre la fe als infants i joves. El gruix d’aquest col·lectiu són persones laiques la immensa majoria, dones, tot i que preveres i religiosos també exerceixen d’agents de catequesi.

La catequesi té lloc en espais parroquials i en diversos formats. Fins ara el format més habitual ha estat i és encara ara el d’una sessió setmanal, d’una hora, en petit grup i amb un treball autònom per part dels agents de catequesi. El nou projecte del SIC vol fomentar pràctiques innovadores en tots els nivells: des de les estratègies d’acollida dels infants i les famílies, passant pels recursos catequètics utilitzats, així com l’ús dels locals parroquials, el moment de la setmana escollit per a les sessions o la configuració de nous equips de treball cooperatiu.

Aquest conjunt de propostes busquen millorar un servei eclesial de primera necessitat i requereixen un canvi de mentalitat i una major diversitat generacional. Es busca, en part, que els perfils més grans puguin treballar en equip amb gent més jove, i sumar així l’experiència dels uns i el dinamisme dels altres.