La Delegació diocesana per al laïcat i la família va celebrar, aquest dissabte dia 15 de juny, la jornada diocesana de final de curs, que va tenir lloc al palau arquebisbal de Tarragona i que va aplegar més d’una trentena de persones. En aquesta ocasió, la trobada va girar al voltant de la comunicació evangelitzadora en els nostres entorns i va comptar amb dues ponències.

Després de la pregària inicial que va dirigir Mn. Santiago Soro, vicari episcopal per a les persones, va tenir lloc la primera conferència, titulada «Màrqueting religiós i nous llenguatges en l’evangelització», que va anar a càrrec de Carlos Luna, investigador, consultor i divulgador de màrqueting religiós.

Luna va oferir, en primer lloc, unes reflexions prèvies al voltant de la comunicació a l’Església, i va destacar la importància de viure i renovar l’experiència de trobada amb Déu, la conseqüència de la qual sempre ens porta a parlar d’ell. Per això, va exposar que cal reanimar-nos amb l’evangelització, superant la idea que el testimoniatge és l’eina exclusiva per a evangelitzar. En aquesta mateixa línia, va assegurar que compartir la fe la fa créixer i que cal deixar de banda la procrastinació evangelitzadora i assumir aquells reptes que ens resultin més complexos.

El màrqueting religiós per a satisfer la necessitat del Transcendent

Ja de ple en el tema de la conferència, Carlos Luna va parlar del màrqueting religiós, una estratègia de relació amb un conjunt de persones, sobretot allunyades de la fe i de l’Església, amb l’objectiu de satisfer la seva necessitat del Transcendent, que és inherent a l’ésser humà. En aquest sentit, l’estratègia ha de partir de l’empatia per a construir una relació que els permeti passar de la increença a la creença.

Així, els primers passos de l’estratègia de màrqueting religiós, que parteix dels objectius institucionals corporatius, han d’indicar la segmentació, és a dir, a qui ens volem dirigir, i el posicionament, que és la imatge mental que volem instal·lar-los. Per això ens cal preguntar-nos també quina és la imatge que tenen aquestes persones allunyades o contràries i com podem ajudar-les a canviar-la.

A partir d’aquí, Luna va indicar tot un conjunt de variables que formen la tàctica del màrqueting. Per una banda, va parlar del producte que oferim i que ha de permetre apropar-se a la creença des de les seves pròpies motivacions o frens. El preu, en aquest cas, no és altre que l’itinerari que dissenyem per apropar la fe a l’incrèdul: seguir el Ressuscitat. En aquestes variables també hi ha la de la distribució, que es correspon als nous espais que cal crear per arribar a aquells que no s’apropen a les parròquies: cal esdevenir una Església desgeolocalitzada. Finalment, també va parlar de la comunicació per arribar a aquest públic, del testimoniatge com a suport del procés i dels serveis extra, tot allò que fem perquè la persona pugui sentir superades les seves expectatives.

Amb tot aquest conjunt de recursos, Luna va exposar que la societat està necessitada de sentir-se escollida i l’Església té una gran oportunitat per a aconseguir que les persones s’hi vulguin relacionar, amb el missatge d’amor infinit que Déu ens dona. Per això, l’Església en sortida cal que prengui, com a punt de partida, a qui vol arribar, amb un element clau que és el món interior de les persones allunyades. Amb les sis variables de la tàctica del màrqueting i amb la finalitat de satisfer la recerca del Transcendent en els altres es pot completar un procés per a vèncer els prejudicis i aconseguir que persones allunyades de l’Església hi trobin respostes i s’hi sentin escollides i acollides.

L’eucaristia com a mitjà de comunicació

La segona part de la jornada va comptar amb un taller que va anar a càrrec de Juanjo Fernández, professor, escriptor, dibuixant i conferenciant. Amb el títol «No tinguis por!: Comunica en comunitat», va expressar que cal que sapiguem veure les oportunitats i possibilitats que Déu ens dona i passar de la superficialitat al món interior, sent i fent-nos presents de veritat enmig de la nostra societat.

El ponent va oferir algunes reflexions al voltant de la comunicació en l’Església, com que s’ha de procurar no alimentar les bèsties que aixequen missatges contraris, sinó que allò més important és centrar-nos en la missió de l’evangelització. Per altra banda, es va centrar molt en l’eucaristia com a gran mitjà de comunicació de l’Església, ja que és una taula envoltada de persones que se senten estimades i acollides.

Fernández va remarcar que cal cuidar les celebracions eucarístiques. En aquest sentit, va assegurar que han de ser una veritable festa i que cal que les persones sàpiguen què han de fer en cada moment, per la qual cosa va posar com a exemple l’ús de pantalles per anar exposant de manera clara cada moment de la celebració.

D’altra banda, durant aquest taller el dibuixant va oferir una part pràctica en què es va treballar el visual thinking, un mètode per a transmetre missatges o idees a partir de petits dibuixos fets amb elements molt senzills. Així, tothom va poder dibuixar Déu, l’Esperit Sant, Jesús, o un zentangle, entre altres. Finalment, Fernández va cloure la intervenció exposant la importància de donar-nos a conèixer, també, a través de les xarxes socials.

Galeria fotogràfica>>