L’Introit de Sant Fructuós, amb música de Mn. Miquel Barbarà i interpretat per la Schola Cantorum dels Amics de la Catedral, va marcar l’inici, la tarda d’aquest dimecres dia 21 de gener, de la missa pontifical en la solemnitat dels sants Fructuós, bisbe, i Auguri i Eulogi, diaques, a la Catedral de Tarragona.

L’eucaristia va ser presidida pel bisbe d’Urgell, Mons. Josep Lluís Serrano, que va portar les relíquies dels sants màrtirs durant la processó d’entrada des de la seva capella fins a l’altar major de la Catedral. L’arquebisbe Joan Planellas va concelebrar la missa, en la qual també van participar els canonges del Capítol de la Catedral i els preveres de les unitats pastorals Tarragona Centre i Tarragona Ponent. En aquesta celebració, els concelebrants van estrenar les noves casulles vermelles que ha adquirit el Capítol.

Entre els fidels assistents a l’eucaristia hi havia una representació de l’Associació Cultural Sant Fructuós, encapçalada pel seu president, Andreu Muñoz Virgili, i també els membres del Servei Interdiocesà de Missions.

Mons. Josep Lluís Serrano: «L’entrega de sant Fructuós i els seus diaques va ser el desenllaç d’una vida ja oferta»

Després de la litúrgia de la Paraula i la lectura de la Passio Fructuosi, el bisbe Serrano va pronunciar l’homilia, en què va destacar tres idees a partir del testimoni martirial viu a Tarragona des de l’any 259: «El martiri, la missió i la comunió.»

Pel que fa al martiri, va assegurar que «no és buscar el sofriment ni estimar la mort, sinó que és no negociar Crist, no vendre el cor a l’ídol de torn que la societat ens pot presentar, no prosternar-nos davant d’allò que no és Déu». En aquest sentit, va exposar que el martiri comença abans de la mort: «Comença en la vida quotidiana, en la coherència, en la fidelitat, en l’honestedat, en el sí humil de cada dia.» «L’entrega de sant Fructuós i els seus diaques va ser el desenllaç d’una vida ja oferta, una vida entregada i guanyada per un creient que ha après a viure a les mans de Déu», va dir.

«Aquest martiri» —va explicar— «ens porta cap a una missió joiosa, la consagració que ens fa pertànyer a Déu per poder estimar millor, servir millor i viure amb més llibertat interior.» Per això, va recordar que «l’Església és una comunitat enviada, on cada batejat ha de viure segons la seva vocació en la feina ben feta, en la paraula honesta, en la caritat silenciosa, en la defensa del vulnerable, en l’acompanyament del qui està sol, en la paciència amb els de casa i en el perdó quan ens costa».

Finalment, va parlar de la comunió, «signe pel qual el món pot reconèixer que Crist viu». D’aquesta manera, el Sr. Bisbe va assenyalar que la comunió és «posar Crist al centre de la nostra existència, escoltar amb respecte, buscar el bé de l’altre, renunciar a la duresa i a la sospita, aprendre a reconciliar-nos, a pacificar el cor per a ser constructors de pau en aquest món».

Ja per a cloure l’homilia, Mons. Josep Lluís Serrano va fer una crida a «viure la fe com una missió en el dia a dia» i va demanar la intercessió dels sants Fructuós, Auguri i Eulogi perquè «l’Església de Tarragona sigui valenta sense duresa, missionera sense soroll, unida sense uniformitat, consagrada en la veritat, custodiada pel Pare i enviada pel Crist».

En acabar la litúrgia eucarística, abans de la benedicció final i de la veneració de les relíquies dels sants màrtirs, l’arquebisbe Joan va pronunciar unes paraules d’agraïment al bisbe Josep Lluís i als delegats de missions de les diòcesis amb seu a Catalunya que es van afegir a la celebració en el marc de la seva trobada celebrada al santuari de la Mare de Déu de Loreto. També va donar les gràcies a l’Associació Cultural Sant Fructuós «per vetllar la memòria dels sants màrtirs i perquè els tinguem més presents en les nostres vides». Finalment, també va donar les gràcies als canonges i als preveres de la ciutat que van participar en aquesta celebració i a tots els fidels que hi van assistir.

​Galeria fotogràfica>>