El proper diumenge, 25 de maig, a les 7 de la tarda, l’església Prioral de Sant Pere de Reus acollirà una eucaristia d’acció de gràcies per la declaració de “venerable” d’Antoni Gaudí, que presidirà l’arquebisbe Joan Planellas, i a la qual està prevista l’assistència de personalitats civils i eclesiàstiques. Amb aquesta celebració, l’arxidiòcesi de Tarragona celebra que l’Església proposa per primera vegada el reusenc Antoni Gaudí com a exemple de vida cristiana i declara que la seva santedat és acceptada com a tal. A partir d’ara, només caldrà que les autoritats eclesiàstiques testifiquin i validin un miracle, perquè sigui declarat beat.
El papa Francesc, pocs dies abans del seu traspàs –concretament, el 14 d’abril-, després d’haver acceptat els vots favorables dels membres del Dicasteri de les Causes dels Sants de la Santa Seu, va signar el decret pel qual el genial arquitecte Antoni Gaudí passava de la condició de servent de Déu a la condició de venerable. Una persona cristiana és declarada venerable quan, amb motiu d’haver viscut d’acord amb les virtuts cristianes, és candidata a ser beatificada. La consideració de venerable constitueix el segon pas en el camí de la canonització, després d’haver estat servent de Déu i una vegada examinada la pràctica constant i alegre de les virtuts teologals i morals durant un llarg període de la seva vida.
La causa de beatificació d’Antoni Gaudí va començar l’any 2000. En els darrers anys han treballat intensament aquesta causa el P. Josep M. Blanquet, de la congregació dels Fills de la Sagrada Família, que ha documentat la fama de santedat de Gaudí; el Dr. Gaspar Mora, professor emèrit de Teologia Moral a la Facultat de Teologia de Catalunya, que ha estudiat les virtuts de l’arquitecte; i el Dr. Armand Puig, biblista i autor de la seva biografia. A finals de 2023 es va presentar la positio a la Santa Seu i l’arquebisbat de Barcelona es va implicar en la causa amb la creació de la nova Associació Canònica Pro Canonització d’Antoni Gaudí, que substituïa l’associació civil registrada a la Generalitat de Catalunya l’any 1992. La comissió canònica està presidida pel cardenal Joan Josep Omella i copresidida per Mn. Josep M. Turull, rector de la Basílica de la Sagrada Família de Barcelona.








